Zaboravljene žene iz naftalina istorije Prikaz knjige autorke Hane Džuel

Prikaz knjige autorke Hane Džuel

Zaboravljene žene iz naftalina istorije

Autor: Džodi Sloun

Izvor: theaureview.com

Pridružite se Hani Džuel, urednici Vašington posta zaduženoj za pop kulturu, dok izvlači zaboravljene žene iz naftalina istorije. Džuel sastavlja uistinu impresivan spisak imena – od umetnica i novinarki, preko naučnica i vladarki do revolucionarki i ubica – i teško onome ko se usudi da, pročitavši ga, pomisli na etikete tipa „lepši“ ili „slabiji pol“. Da se vratim u kuhinju i napravim ti sendvič? Više sreće u sledećem izvlačenju, dečko. Ova žena se sprema da pokori svet.

Da se odmah razumemo: ja sam diplomirani istoričar, knjiški moljac i zagrižena feministkinja. Nije bilo apsolutno nikakve šanse da mi se ova knjiga ne svidi. Takođe nije bilo šanse da, pošto sam završila sa čitanjem, ne ispraznim bankovni račun kupujući knjige o ovim ženama. Nimalo ne žalim. Sutra je novi dan.

Od Divnih drevnih čudakinja i Žena koje su udarale po nacistima, pa sve do Žena koje su se borile protiv imperija i rasista i Žena koje su umele dobro da se provode, ova knjiga nam predstavlja 100 (dobro, ako ćemo da budemo cepidlake, ima ih 104) veoma različitih, ali podjednako fascinantnih istorijskih ličnosti.

Ako prilikom čitanja pomislite da verovatno ne biste poželeli da odete na piće sa nekima od ovih žena, morate shvatiti da je upravo to jedna od ključnih poruka koje nam autorka šalje svojom knjigom: oduvek je bilo i biće žena koje se ne uklapaju u standarde koje nam društvo nameće. I kako god da su žene kroz istoriju prkosile stereotipima – upravljajući avionom, noseći pantalone ili trujući one koji im kvare planove – svet mora naučiti da razlikuje izuzetne od izuzetaka. Žene mogu biti mnogo toga, mogu biti geniji i uzori, ali i bezobrazne, pune mana i, u nekim slučajevima, opasne. „100 opakih žena u istoriji“ nas pita kako je moguće da ovakva kombinacija karakternih osobina prolazi gotovo neprimećeno kada je reč o muškarcima, ali ne i kada su u pitanju žene.

Svaki put kada istorija i nelogični postupci ljudskog roda počnu da vas nerviraju, zarazni smisao za humor Hane Džuel je tu da vam pomogne da prebrodite krizu i vrati osmeh na lice. Njena inteligentna zapažanja i dopadljiv stil pisanja olakšavaju vam kretanje kroz šumu podataka o životima slabije poznatih istorijskih ličnosti i vi u jednom trenutku iznenada shvatate da ste, praktično za tren oka, progutali celu knjigu. Autorka kaže da joj je ideja bila da napiše knjigu koja će se čitati u jednom dahu. Zadatak obavljen!

Hoće li u knjizi biti žena koje su vam već poznate? Naravno. Ali na svako ime za koje ste čuli dolazi bar pet onih za koja niste. Čak i kada ono što istoričari o njima znaju nije dovoljno da se ispuni cela stranica knjige, pravo je zadovoljstvo pročitati bilo kakvu informaciju, pa makar to bilo i samo nečije ime.

„100 opakih žena u istoriji“ je nadahnjujuća i uzbudljiva kolekcija mini biografija. Toplo je preporučujem svima, a naročito ostalim „opakim ženama“ ovog sveta.

Prevod: Jelena Tanasković