Vodič kroz istoriju laganja Prikaz knjige „Istina“

Prikaz knjige „Istina“

Vodič kroz istoriju laganja

Izvor: goodreads.com

Ova knjiga govori o istini. Ili, tačnije, ova knjiga govori o bezbroj načina na koje su pripadnici ljudske vrste stotinama i hiljadama godina uspevali da zaobiđu istinu. Njen autor Tom Filips kreće na putovanje kroz istoriju, pokušavajući da pronađe bar jedno razdoblje u kome je istina bila univerzlano poštovana, i – verujem da naslućujete – na svakoj stanici ostaje praznih šaka. Osim toga, on navodi i pregršt fascinantnih primera laganja, koji ilustruju dokle su neki od nas – od najobičnijih varalica do poslovnih ljudi i političara – spremni da idu kako bi ostvarili svoje ciljeve i ambicije.

Danas se mnogima čini da živimo u dobu „postistine“, da je beskrajni ciklus laži i političkih manipulacija, kome smo svakodnevno izloženi, nešto novo i jedinstveno, ali Filips naglašava da je to samo posledica nedovoljnog poznavanja istorije i ljudske prirode. Prevaranti spremni da „kreativno barataju“ činjenicama kako bi iz toga izvukli neku korist postoje od kad je sveta i veka, potrebno je samo da pronađu nekoga ko je spreman da ih sluša.

Iako, kako i sam autor ističe, u jednoj knjizi nije moguće navesti baš sve laži koje su ljudi do danas izgovorili, pred nama se nalazi zaista impresivna antologija. Onima koji imaju utisak da smo zahvaljujući razvoju tehnologije zatrpani lavinom (uglavnom lažnih) informacija, Filips jasno daje do znanja da je i u prethodnim epohama, kada je komunikacija bila komplikovanija a informacije teško dostupne, postojalo mnoštvo onih čija je jedina misija u životu bila da obmanjuju mase. Nivo njihove posvećenosti zadatku ostavlja bez daha ako imamo u vidu vreme koje je bilo potrebno da neka laž dopre do dovoljnog broja ljudi.

Uživala sam čitajući ovu knjigu i nema nikakve sumnje da ću joj se bar još jednom vratiti, jer  je prosto nemoguće zapamtiti sve primere laži i obmana posle samo jednog čitanja. Pored toga što je sjajan vodič kroz istoriju laganja, Tom Filips nas podseća i da moramo da otvorimo četvore oči u svakodnevnim interakcijama i proveravamo svaku informaciju koja do nas stigne, naročito ako planiramo da je prosledimo drugima.

Prevod: Jelena Tanasković